اول، دوم، سوم، چهارم یا حتی بیشتر!؟

بسم‌الله

خیلی‌وقت بود بحثش داغ شده بود. دلم می‌خواست بنویسم درباره‌اش، به عنوان کسی که اندازه ارزنی فقه خوانده و لای کتاب‌های اصول گشته است. از همان ۱۴، ۱۵ سالگی که مسیرم به مدرسه معارف رسید تا همین امروز که مشغول اخذ مدرک سطح ۳ حوزه علمیه خواهران هستم.

قریب ۲۰ سالی می‌گذرد. البته نه خواندن این درس‌ها ۲۰ سال طول بکشد. پشت هم نبوده، اما مرا از خواندن دروس معارفی غافل نکرده است؛ خیلی فکر کردم برای نوشتن، اما گمان بردم شاید میل شخصی و هوا و هوس در آن دخیل شده‌است.

*

تعدد زوجات یا همان چندهمسری، بحثِ‌داغ این روزهاست. بحثی که با برنامه بدون توقف، عمومی شد، با اطلاعیه کارگاه چندهمسری، شعله‌ور شد و امید می‌رفت با انتشار نظر رهبری، حداقل تکلیف نیروهای مذهبی و حزب‌اللهی مشخص بشود که نشده همچنان.

بحث فقهی، اجتماعی، روانشناسی و حقوقی.

اینکه این اتفاق، مزیت است، حق است، امکان است یا مانع؟

و در مقابلش، باید گارد گرفت، پذیرفت، دست‌ها را بُرد بالا و یا بالاتر، خودمان برای این اتفاق آستین بالا بزنیم.

حرف رهبری، فصل‌الخطاب است برای من. اینکه حضرت‌آقا این امر را مباح غیرمستحب دانسته‌اند. یعنی فقط جواز است، و لاغیر. و وقتی می‌گویند غیرمستحب. یعنی جوازی است که حتی توصیه نشده از این جواز بهره بگیرید. در ادامه امام‌خامنه‌ای، آن را با توجه به شرایط جامعه، جایز نمی‌دانند.

همه شبهاتی هم که درباره دفاع از چندهمسری، بیان می‌شود، قابل پاسخگویی است.

از اینکه اگر سنت است، چرا مانع می‌شوید؟

از آمار دختران مجرد جامعه!

از احساس دِین متمولین نسبت به آمار بالای دختران مجرد،

از...

یادمان باشد که امام‌خامنه‌ای فرمودند مباح غیرمستحب که با توجه به شرایط امروز نظرشان نسبت به این امر، خوشبینانه نیست.

والسلام علی من اتبع الهدی

پ.ن: یعنی توجیهاتشان درباره نظر رهبری، زیر سوال بردن سایت رسمی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری و برداشت‌هایشان، خیلی خنده‌دار است. خیلی!

ادعای ولایت‌پذیری می‌کنند و هی صغری و کبری می‌بافند!

سر گشته

سلام علیکم

 

ان شاءالله مورد رحمت و مغفرت الهی قرار بگیرند

خداوند به شما و همه ی بازماندگان شون صبر بده ان شاءالله

 

ببخشید و متشکرم بابت توجه و وقتی که صرف کردید

محفوظ باشید ان شاءالله

علیکم السلام
ممنونم
خدا رفتگان شما رو هم بیامرزه
سر گشته

1- حرفی نیست درست می فرمایید.

 

2- مسئله نظر ایشون نبود و بله صحبت بنده هم همین بود که ایشون در این مورد سکوت کردند و شاید فضای پاسخ ایشان متفاوت بوده.

 

3- بنده هم خیلی قبول ندارم منتها برعکس شما نظر بنده این هست که حتی اگر فرض کنیم آمار برابر هست و فرض کنیم در فلان شهر و فلان منطقه حتی اگر یک نفر دختر بیشتر وجود دارد باید راه انجام حلال برای این یک نفر باز باشد. نه این که حالا چون آمار نزدیک هست یا برابر هست دیگر نیاز به روشی چز ازدواج دائم و تک همسری نداریم.

 

4- تشکر بنده هم استفاده کردم.

بنده فکر می کنم ضرورت ازدواج بیشتر برای زنان و دختران جوانی هست که مادر نیستند و مسئله برای مادران بیوه کمی متفاوت هست.

و البته مثال زدن به زنان معصومین چندان مثال دقیقی نیست چون ایشان تحت شرایط سیاسی و اجتماعی خاصی قرار داشتند.

 

5- بنده هم در هیچ جا از ترویج تعدد زوجات حرفی نزدم! صحبت بنده از ابتدا قبح زدایی از این عمل بود و عرض کردم ترویج را قبول ندارم.

 

6- اونچه که بنده در تفسیر نمونه و المیزان خوندم این بود که قبل از نزول این آیات با دختران یتیم ازدواج می کردند و صاحب اموال اونها می شدند و بعد اونها رو رها می کردند. آیه قبل نازل شد و عده ای از تهدید آیه ترسیدند که نتونن عدالت رو در مورد اموال همسران یتیم خودشون رعایت کنند. در آیه بعد هم گفته شده اگر می ترسید عدالت رو در مورد اموال این ها رعایت کنید اینها رو به حال خودشون بگذارید و آزادید که برید با زنان دیگه ازدواج کنید دو تا، سه تا یا چهارتا و اگر می ترسید که عدالت رو بین همسران تون رعایت نکنید به یک همسر و کنیزان تون اکتفا کنید که این کار از انحراف دورتر هست.

ببخشید بنده باز هم متوجه منظور شما نشدم.

 

7- به همین خاطر بنده گفتم ظاهرا در این مورد هم نظر هستیم.

 

8- در روایات کلمه غیرت به کار برده شده. حساسیت نسبت به چی؟ اگر حساسیت نسبت به انحراف همسر باشه ایرادی وارد نیست و البته همراه با خشم و تعصب هم نیست ولی اگر حساسیت نسبت به ورود شریک در محبت و توجه همسر نسبت به خودشون باشه همون معنای غیرت در روایات هست که مذمت شده. در بعضی روایات صراحتا در مقابل چند همسری به این موضوع اشاره شده.

قبول دارم ولی صرف سوء استفاده عده ای از یک قانون نباید باعث به حاشیه رفتن اون قانون بشه. چه این که ممکنه از خیلی قوانین دیگه هم سوء استفاده بشه و تحت شرایط قانون عمل نشه. بنده هم که عرض کردم باید از مسئله چند همسری قبح زدایی بشه در کنارش گفتم باید در موردش و شرایطش روشن گری بشه.

 

برای ختم بحث بنده صحبت شما در مورد عدم ترویج و عمومیت دادن به تعدد زوجات، در مورد این که پاسخ حضرت آقا با توجه به آمارها و شرایط و نیاز فعلی جامعه بوده و این که این عمل مستحب و قابل توصیه نیست رو قبول دارم.

آیا اختلافی در مورد قبح زدایی و روشن گری در مورد تعدد زوجات و شرایطش داریم؟ آیا اختلافی در مورد ظلمی که به این حلال و قانون الهی در بیشتر شهرها و عرف های جامعه ی ما میشه داریم؟ آیا اختلافی در مورد این که خیلی از زنان جامعه ی ما غیرت نسبت به همسرشون رو حق خودشون می دونند و در این زمینه نیاز به تبلیغ و کار فرهنگی هست داریم؟

سلام علیکم
فکر کنم به اندازه کافی، حرف‌ها رو زدیم.
فعلا اینقدر بهم‌ریخته هستم که نمی‌تونم جوابی به جنابعالی بدهم.
تازه چهلم عزیزی تموم شده بود که عزیز دیگری رو از دست دادم، واقعا حالم مساعد نیست.
با احترام
سر گشته

علیکم السلام و رحمة الله

 

1- بنده حرف شما رو قبول می کنم و ان شاءالله صحبت واسطه های شما درست هست.

 

2- بحث های شکل گرفته بیشتر حول ترویج چند همسری هست که بنده قبول ندارم و صحبت بنده همونطور که عرض کردم در مورد قبح زدایی از این عمل هست. صحبت بنده تشویق نیست بلکه تبلیغ و روشن گری و آگاهی بخشی نسبت به این موضوع هست تا جایگاه این عمل اصلاح بشه. جهل جامعه به بهانه ی جلوگیری از ترویج این عمل قابل قبول نیست.

 

3- زن یا مرد بودن ایشون موضوع بحث نیست اما ایشون خانم هستند. اگر وبلاگ ایشون رو پیدا کردید می تونید در آرشیو مطالب شون مطالبی با موضوعات آمارهای تجرد دختران یا چند همسری پیدا کنید و مطالعه کنید. تقریبا از حدود مهر 96 به بعد هست.

 

4- بنده نه به اندازه ی شما علم دارم و نه ادعایی دارم صرفا از اونچه که در روایات دیدم اینطور برداشت کردم که تجرد به صورت کلی قبیح شمرده شده و در مقابل ازدواج بسیار مورد تشویق قرار گرفته و در مواردی که احتمال گناه فرد باشه ازدواج واجب شمرده شده. و اگر عموم جامعه رو در نظر بگیریم روش منطقی این هست که راه ازدواج باز گذاشته بشه به هر شکل(ازدواج دائم یا موقت یا چندهمسری) تا واجب الهی برای افراد جامعه قابل پیاده سازی باشه. اگرچه اولویت با ازدواج دائم و تک همسری باشه نباید راه های دیگه بسته بشه.

اما در مورد منع ازدواج همسران پیامبر ص فکر می کنم همین که اشاره به همسران پیامبر هست نشان دهنده ی استثناء بودن این امر هست.

آیا تجرد همسران معصومین علیهم السلام بعد از ایشان مورد توصیه ی این معصومین بوده؟ بعلاوه مسئله ی سن هم مهم هست که آیا این بزرگواران در سن و شرایط ازدواج مجدد بوده اند یا خیر. اما در کل ملاک ما عمل و کلام معصوم است نه غیر معصوم.

 

5- بنده در این مورد اطلاعاتی ندارم. ولی از این مواردی که عرض کردید نمیشه برداشت کرد که تعدد زوجات مورد تقبیح بوده.

 

6 یا 7- متوجه منظور شما نشدم اما اونچه که در تفاسیر اومده در توضیح شرط عدالت منطور عدالت ظاهری بوده و هست که امری ممکن هست.

 

8- بله ازدواج به بهانه های مختلف که اغلب صرفا بهانه هستند به تاخیر میفته ولی قبیح نیست و رسم عامه جامعه هست و به هر حال راه ازدواج بسته نشده اگرچه که نیاز به فرهنگ سازی برای تسهیل ازدواج هست ولی این ها هیچ کدوم دلیل بر تجویز تقبیح چندهمسری نیست.

 

9- مسئله این هست که به بهانه ی جلوگیری از ترویج چندهمسری نباید جلوی روشن گری و تبلیغ درباره ی این مسئله رو گرفت و نباید خواسته یا ناخواسته قبح شکل گرفته رو تایید کرد. مخصوصا زمانی که در مقابل هیچ آگاه سازی و تبلیغی در مورد قبح غیرت ورزی زنان نمیشه و عامه زنان جامعه به شکل یک حق بهش نگاه می کنند.

 

10- به نظرم بنده و شما در مورد قبح زدایی از تعدد زوجات و روشن گری در مورد شرایطش اختلاف نظر نداریم. مسئله مورد انتقاد بنده در بحث های اخیر این هست که متاسفانه حرف هیچ کدوم از دو طرف کامل نیست و خیلی ها اشتباها خواسته یا ناخواسته جانب یکی از دو طرف رو میگیریم اگرچه از نظر خودمون ماجرا این باشه که نظر ما یک نظر سوم هست ولی این موضوع تبیین نمیشه و در نظر عامه ما جانب یکی از این دو طرف هستیم. فکر می کنماین نقص در توضیحات دفتر حفظ و نشر آثار آقا هم دیده میشه. در صورتی که با علم ناقص بنده بعید می دونم آقا موافق جو فعلی جامعه در تقبیح چندهمسری و تایید غیرت زنانه باشند. به همین خاطر میگم باید دید در چه شرایطی آقا چنین حرفی زدند و آیا با وجود شرایط و جو فعلی باز هم پاسخ ایشان به همین شکل هست یا احتمالا مواردی هم در رد جو و نظرات اشتباه دیگر اضافه می کنند.

سلام علیکم
۱ و ۱۰-این کلام و نظر دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، دو سه روز پیش منتشر شد درباره بحث‌های شکل گرفته. من سابقه همکاری با سایت khamenei.ir رو دارم و دیدم چه حساسیت و دقتی خصوصاً درباره کلام مصرح حضرت صورت می‌گیره. دفتر هم در ساختمانی در خ شهید کشوردوست، در کنار بیت‌رهبری است و مطمئنم این متن، قبل از انتشار به تایید حضرت آقا رسیده است. اتفاقا برعکس شما، فکر می‌کنم خیلی نظر جامع و کاملی است و همه شرایط رو دیده‌اند. مطمئن باشید اگر این حرف، ذره‌ای با حرف و نظر حضرت آقا مخالفت داشت، حتی یک دقیقه روی سایت نمی‌ماند و تکذیبیه منتشر می‌شد.
ممنون میشوم در این نظر دیگر ان‌قلتی وارد نمایید که شاید اینجوری نباشد. من از اول در پست گفتم بارها دلم می‌خواست ورود کنم، اما ترسیدم که هوا و هوس در این بین ورود کند.

۲- حضرت آقا توصیه نکرده‌اند به تبلیغ و روشن‌گری!

۳- خوندم و کلا مباحث آماری تو این موضوع رو قبول ندارم، چون عملا دیدم کامل نیست.

۴- من نمی‌گم تجرد ممدوحه، نیست.
اما مطمئن باشید اگر عملکرد همسران معصومین که بعضاً مادر امام معصوم بودند، اگر مورد تایید نبود، قطعاً باید از جانب ائمه معصومین مورد تقبیح قرار می‌گرفت. این همان تقریر امام است که اتفاقا مورد استناد فقه است. (جسارتا نه برای شما، برای سایر دوستانی که اینجا را می‌خوانند، توضیح می‌دهم سنت عبارت است از قول، فعل و تقریر امام معصوم. تقریر امام یعنی در برابرشان کاری انجام شود و امام سکوت کنند.) می‌شود پذیرفت مثلا مادر امام بیوه بوده، در کنار امام هم حضور داشته و این کار اگر قبیح بوده، باید امام معصوم، واکنشی نشان می دادند.
ضمنا اگر به سن شهادت معصومین علیهم السلام نگاهی بیندازید، با توجه به اینکه معمولاً همسرانشون از ایشان کوچکتر بوده‌اند، بعد از شهادت همسر، غالباً در سن ازدواج محسوب می‌شدند.

۵- هیچ‌کجا از قبح تعدد زوجات حرف نزده‌ام. ممنون می‌شوم تاریخ را مطالعه بفرمایید. بنده برداشت جنابعالی درباره دلیل ترویج تعدد زوجات به علت کثرت دختران بی‌همسر را زیر سوال بردم.

۶- (شرمنده، اشتباه شد در شماره‌گذاری) یک بار آیه و اصطلاح علوم قرآنی‌ها، شان نزول آیه را ملاحظه فرمایید. شان نزول آیه تعدد زوجات، در بیان بحث نخوردن اموال ایتام است.
مختصر می‌شود این: اموالِ دختران که یتیم می‌شوند، به شخصی سپرده می‌شود که در فقه، به آن قیم می‌گویند. در آن زمان کسانی که قیمومیت دختران را بر عهده داشتند، برای راحتی کار خودشان، دختران یتیم را به ازدواج خود در می آوردند و دیگر صاحب اموال آن ها می شدند و ادعایشان این بود که ما چون می خواهیم رعایت عدالت کنیم، با این ایتام ازدواج می کنیم.

آیه نازل شد که اگر از رعایت عدالت می ترسید، بروید همسران دیگری اختیار کنید، جز این ایتام... و بعد هم خدا تاکید کرد که اگر از رعایت عدالت می ترسید به یکی و یا کنیزهایتان اکتفا کنید و در ادامه می فرماید: ذلک ادنی الاّ تعولوا... این کار (اکتفا کردن به یکی یا کنیزها) به عدالت نزدیک تر است...

7- (همون 8): هنوز هم نمی گویم تقبیح، اما با ترویج و توصیه به آن در سطح عمومی، مخالفم.

8- من اسمش را نمی گذارم غیرت ورزی زنانه! اصلاً غیرت برای آقایان است، نه خانم ها... این حساسیت زن است، نسبت به همسرش، همین!  ضمن اینکه یک نکته مهم است. اینکه نباید حکم اباحه تعدد زوجات، مستمسکی قرار گیرد تا برخی از آقایان به تنوع طلبی شان، وجه شرعی بدهند.

سر گشته

بنده ندیدم در جایی در صحبت های ایشان به این معضلات اشاره شده باشه و یا در چنین فضایی پاسخ ایشان این طور باشه. اگر چنین چیزی رو شما خوندید لطفا پیوندش رو قرار بدید.

 

بنده خیلی به بحث های شکل گرفته در این پیوند یا بحث های دیگه کاری ندارم و صحبت بنده از آمار مربوط به بحث های اخیر نیست. منبع و ملاک صحبت بنده بیشتر مطالب خانم رهرو در وبلاگ صالحات هست که دو سال پیش منتشر کرده بودند. بله بیشتر صحبت دهه شصت هست ولی مسئله ای که مشخصا در تمام دوران ها بوده و تا حدی هنوز هم هست مرگ و میر بیشتر مردان هست که باعث می شه باز هم عده ای از زنان بیوه بشوند یا موقعیت ازدواج پیدا نکنند.

کلا فضای صحبت بنده فضای بحث هایی که در پیوندی که شما قرار دادید بود، نیست. از آمارها هم بگذریم. مسئله قبحی هست که متاسفانه در مورد تعدد زوجات در جامعه ی ما وجود داره که به هیچ وجه قابل توجیه نیست و این قبح باید شکسته بشه تا اگر کسی خواست بتونه از این طریق ازدواج کنه. شما به مسئله ی چندهمسری به عنوان یک راه حل نگاه کنید برای شرایط خاص. آیا کسی که در این شرایط خاص قرار داشت باید بتونه ازدواج کنه یا باید تحت جو و عرف جامعه از این کار اجتناب کنه؟ این قبح برای حلال خدا پسندیده نیست و راه حلال تحت هیچ عنوانی نباید بسته شود.

 

 

تجرد در کلام معصومین و بزرگان توصیه شده است؟ یا قبیح؟

 

بله خیلی پسر مجرد هست و اولویت هم با تک همسری هست ولی شما دارید در مورد راه حلی صحبت می کنید که سال ها در جامعه و عرف مطرح بوده و راه حل چدیدی نیست و با همین راه حل هم وضع جامعه به این جا رسیده است. و البته این راه حل باید هم راه حل اصلی باشه ولی نباید جلوی سایر راه حل ها رو گرفت.

 

مسئله ی دیگه این که در مقابل تعدد زوجات بحث غیرت زنان هست که در روایات مورد مذمت قرار گرفته و بهش پرداخته نمیشه. اگر قرار هست قبحی در عرف و جامعه شکل بگیره قبح غیرت ورزی زن هست نه تعدد زوجات.

سلام علیکم
۱- در جلسه ای که آقای شهاب مرادی بهش اشاره کرده اند، اتفاقا جلسه ای بوده است با حضور فعالین حوزه زن و خانواده...
من با دو واسطه از یکی دیگر از حاضرین جلسه هم شنیده ام که یکی از خانم های حاضر بعد از بیان همه مشکلات در این حوزه، پیشنهاد تعدد زوجات را که مطرح می کنند، حضرت آقا وسط کلام ایشان، حرفشان را قطع می کنند که: این که نشدنی است، بروید سراغ بقیه راه حل ها!

۲- وقتی به صحبت ها و بحث های شکل گرفته کاری ندارید، جای بحث است؟

۳- شما استناد به وبلاگی می کنید که به نظرم بیشتر آقای رهرو هستند تا خانم رهرو! (بالا و پایین کردم وبلاگشان را، پستی درباره زن یا مرد بودنشان ندیدم و بیشتر حسم مردانه بود تا زنانه و شاید اشتباه می کنم.)

۴- تجردی که در کلام معصومین قبیح شمرده شده است، اتفاقا مربوط به تجرد آقایان است، نه خانم ها. چه اینکه اگر قبیح بود، آیه منع ازدواج همسران پپامبر اعظم (صلی الله علیه و آله وسلم) نازل نمی شد، و بعد از آن، اگر در سیره معصومین، دقت بفرمایید بجز یک مورد، همسران امامان معصوم بعد از ایشان، به ازدواج کسی درنیامده اند و زندگی مجردی را ادامه دادند. آن یک مورد هم ظاهرا مادر عبدالله بن حسن است که در زمان شهادت امام دوم، باردار بودند و امام دوم به امام سوم وصیت می کنند بعد از من و اتمام عده اش، این زن را بگیر. یعنی او هم بعد شهادت همسرش که امام بوده، به همسری امام درمی آید.
مشخصاً درباره حضرت ام البنین، اسماء بنت عمیس (اول همسر جعفربن ابیطالب بود، بعد به تزویج ابوبکر در می آید و بعد از ابوبکر، به همسری امام اول.)و سایر همسران امامان معصوم، هیچ نقلی درباره ازدواج مجددشان نشده است. ممنون می شوم اگر شده است، بیان فرمایید.

۵- معصومینی که همسر دوم اختیار کرده اند، (تا جایی که بنده تاریخ را خوانده ام که ممکن است اشتباه هم باشد)، چند نکته وجود دارد:
 الف) پیامبر اسلام و امام اول تا زمان حیات همسر اولشان، هیچ همسر دیگری اختیار نکرده اند. در حالی که در زمان زندگی مشترک امام اول و بانوی دو عالم، این مشکل فزونی دختران بیوه به دلیل جنگ های متعدد وجود داشته است.
سوال! اگر تعدد زوجات، تجویز اسلام برای این موارد بوده است، چرا این اتفاق نیفتاده و همان زمان، امام اول، همسر دیگری انتخاب نکرده‌اند؟
حدسم و برداشتم از سیره معصوم این است: به مردی که همسرش کفو اوست، توصیه به تعدد زوجات نشده است.

ب) غالب امامان معصوم، اگر مبادرت به ازدواج تعددی زده اند، همسر دوم و تعددی ها، از کنیزان بوده اند، نه زنان آزاد. (همان توصیه قرآن که به همسر اول اکتفا کنید یا به کنیزهایتان )
 و در این مورد نکاتی نهفته است:
  • یکی مستضعف بودن کنیزها.
  • عدم برابری زن کنیز و آزاد
۷-  از ابتدا یک بار بروید و آیه جواز تعدد زوجات را مطالعه بفرمایید. حق تعالی در بیان حکم نخوردن اموال ایتام بوده است. لحن الهی شبیه طعنه است. بعد هم دو تاکید دارند، یکی ادامه آیه و یکی آیه ۱۲۹ سوره نساء

۸- راه حلی که شما می فرمایید هست و وجود دارد، متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی، جلوی آن گرفته شده است و یا خانواده ها درباره اش اقدام جدی نمی کنند. متاسفانه الان در دور و بر خودم، نزدیک 20 پسر مجرد که دستشان به دهانشان می رسد و امکان اداره زندگی را دارند، وجود دارد، اما متاسفانه خانواده ها درباره ازدواجشان یا سهل انگارند، یا می گویند بچه ها نمی خواهند یا خیلی سخت می گیرند و قس علی هذا...

۹- من نمی گویم این جواز، قبیح است، اما اولاً قرار نیست به آن توصیه شود، ثانیاً گستره عمومی ندارد، ثالثاً در برخی مناطق رسم و سنت است.

سر گشته

سلام

 

فکر می کنم فضای صحبت ایشان هم مهم هست. یک بار در فضای عادی و عامی ایشان گفته اند خدا یکی و محبت یکی و یار یکی یکبار در شرایطی که بحث از معضلات اجتماعی نظیر زنان مطلقه و بیوه و دخترانی که سن ازدواج شان گذشته بوده. اگر مورد دوم بوده بنده هم با شما هم نظر هستم و صحبت ایشان فصل الخطاب است.

در صحبت هایی هم که از ایشان در این مورد منتشر شده هیچ اشاره ای به این معضلات نشده. از فضای صحبت ایشان هم برمی آید که فضای صحبت درمورد خانواده بوده نه چنین معضلاتی.

علیکم السلام
در هر دو فضا، همینو گفتن. ضمن اینکه این حرفی که بخش زن و خانواده دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، به صورت پوستر منتشر کرده است، جمع‌بندی حرف‌های حضرت آقاست.
این گزارش را هم بخوانید، جدیدا چند نظر از افراد موثق مثل حاج‌آقا شهاب مزادی، نظر رهبری بیان شده است. اتفاقا در فضایی که حرف همین معضلات بود
https://www.farsnews.com/news/13980821001102/%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%85%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AC-%DA%86%D9%86%D8%AF%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%DB%8C

این معضلات، بخشی بزرگ‌نمایی شده است. واقعا من به آمار سرشماری، اعتماد ندارم. چه اینکه موارد متعدد نشمردن بخشی از جامعه را مستندا محسوب نکرده است.
دوم اینکه من نمی‌دانم این تفاوت فاصله را از کجا آمده است، هر کجایی آمار را دیدم، صرفا درباره دهه ۶۰ بود، نه همه دهه‌ها...
در زندگی معصومین هم موارد زن بیوه بوده است، چه اینکه همسران معصومین، بعد امام، ازدواج نکرده‌اند.

سوم باور کنید هنوز خیلی پسر مجرد هست در سنین بالا!
خیلی زیاد... کسی واقعا اگر دلش برای دختران مجرد می‌سوزد و تمکن مالی دارد، به جای گرفتن زن دوم، سوم، چهارم، چند زندگی جدید را سامان دهد.
...
دُردانه ⠀

به نام دین، به کام بعضیا...

سلام
متاسفانه!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
در این دوره زمانه، همه معانی تغییر یافته.
روزگاری که همه می خواهند شبیه کس دیگری باشند. ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خود قیاس می کنند.
بعضی ها را دیگر نمی توان زن نامید.
بعضی زنانگی هایشان را گم کرده اند.
یا گذاشته اند داخل پستو
گروهی دیگر از زن بودن، یک قاب یادگاری دارند، شاید هم آلبوم خاطره، شاید...
اینجا به حکم عقل، قلم نویسی هایش رنگ و بوی زنانه گرفته، با چاشنی اخلاص، ان شاءالله.
ورود آقایان آزاد است... کلیک رنجه می کنید:)
Designed By Erfan Powered by Bayan